Del

AddThis Social Bookmark Button

Ny service til forskningsregistrering på DTU

En ny service hos Danmarks Tekniske Informationscenter, DTU Bibliotek, har gjort det til den rene lise at sikre, at publikationer registreres korrekt og til tiden.

Med den nye service fra DTU Bibliotek er det, der før kunne være en tidskrævende pligtopgave for den enkelte DTU-forsker, nu blevet et spørgsmål om at tjekke ind på en enkelt side en gang imellem og så blot se efter, at alle publikationer er registreret og er registreret korrekt. Servicen er integreret i online biblioteket DTU Digital Library under navnet MyPublications. DTU Bibliotek har udviklet servicen over det seneste års tid og det har vist sig som en stor succes.

"I dialog med DTU’s ledelse identificerede vi et behov for at flytte en administrativ byrde væk fra institutterne og den enkelte forsker og så her ind til os. Hvor du kan sige, at en forsker nok ikke har den store kærlighed for at udfylde registreringsformularer, så er vi her i bibliotekets registreringsteam ret vilde med det. Vi elsker faktisk at udvikle og nørde med metadata, der kan gøre publikationerne søgbare og synlige i vores forskningsdatabase DTU ORBIT og i DTU Digital Library,“ siger afdelingsleder Gitte Andersen.

Ikke mindre end 50 procent af DTU’s publikationer kan findes i DTU Digital Library og bliver i dag helt automatisk overført til registreringsteamet. Gitte fortæller: "Vi er med på den forreste bølge inden for moderne forskningsregistrering. Det, at My Publications gør det så let for forskeren at få sine publikationer registreret og samtidig have overblik over registreringen, findes ikke mange andre steder. Og det oplever vi en stor interesse for fra andre biblioteker, og ikke mindst får vi mange tilfredse henvendelser fra brugerne.“

Det, som Gitte finder vigtigst for brugerne, er, at det rent faktisk virker: "Med servicen er der kun få ting, som den enkelte selv skal tjekke: Er alle publikationer registreret, og er publikationerne registreret rigtigt med de korrekte forfattere osv.? Man skal altså ikke længere selv udfylde forskellige skabeloner og metadata, før registreringen er klaret. Findes der fejl eller mangler i det personlige ’MyPublications’, så er det blot at sende biblioteket en besked via MyPublications, og er der publikationer, som mangler, så uploades disse nemt i MyPublications. Så klarer vi den derfra. Vi har samlet en lille ekspertgruppe, der løbende kvalitetssikrer databasen og sørger for, at alt kommer rigtigt ind i systemet. På den måde varetages den vigtige opgave med universitetets forskningsregistrering på en tidsbesparende og hensigtsmæssig måde – af folk, der nyder udfordringen.“